Moni veneilijä on jo vaihtanut tai harkitsee vaihtavansa litiumakun veneeseen. Litiumakku on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta akun hankinnassa ja asentamisessa on hyvä ottaa huomioon muutamia seikkoja. Litiumakku veneessä säästää tilaa ja painoa, niiden parhaita puolia ovat kestävyys, energiatiheys ja virran otto- ja antokyky. Kylmistä lämpötiloista litiumakut eivät pidä.
Veneisiin tarkoitetut litiumakut tunnistaa merkinnästä LFP tai LiFePo4, muita markkinoilla akkutyyppejä ovat esim. NMC jota käytetään erityisesti sähköajoneuvojen ja sähköveneiden ajovoima-akkuina. NMC akuissa on suuri energiatiheys, mutta paloriskin vuoksi niitä voidaan käyttää käynnistys- tai vapaa-ajan akkuna vain poikkeustilanteissa. Markkinoilla on myös venekäyttöön sopivia LiNiMnCoO2 teknologiaan perustuvia akkuja.
Litiumakku ei yleensä sovellu veneen ainoaksi akuksi, sillä akkuja ei ole suunniteltu käynnistysmoottorin pyörittämiseen ja myös akkujen latauksessa on omat haasteensa. Litiumakku tarvitsee suojapiirin eli BMS:n, suojapiirin tehtävänä on valvoa akuston kennojen jännitettä ja lämpötilaa. Mikäli suojapiiri katkaisee yhteyden akustoon moottorin käydessä, laturi saattaa vaurioitua. Litiumakkujen sisäisen resistanssi on erittäin pieni, tämä tarkoittaa että akku kykenee vastaanottamaan suuria virtoja. Moottorin laturia ei kuitenkaan ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön isolla kuormalla. Markkinoilla on olemassa BMS järjestelmiä, jotka rajoittavat latausvirtaa tai älykkäitä lataussäätimiä jotka säätävät latausvirtaa laturin lämpötilan mukaan.
Litiumakun lisääminen olemassa olevaan järjestelmään on turvallisinta ja helpointa DC-DC laturilla. Ohessa esimerkkikuva erään valmistajan laitteistosta.
Lähde: Victron Energy
Litiumakun sammuttaminen tulipalotilanteessa on haastavaa, sillä akku palaa kuumana eikä sammu helposti. Tavanomaiset vaahto- ja jauhesammuttimet eivät tehoa, vaan akku syttyy sammuttamisen jälkeen uudestaan. Litiumakuille on saatavilla arvokkaita erikoissammuttimia, mutta paras sammutuskeino on akun upottaminen veteen tai jäähdyttäminen. Litiumakuista myös vapautuu myrkyllisiä kaasuja tulipalotilanteissa.
Kommentit
Lähetä kommentti